Novosti

Nakon 38 godina plovidbe ode ‘Ero’ u staro željezo


17.03.2009

Legendarni “Jadrolinijin” trajekt “Ero”, najstariji brod u bijeloj floti, zatvorio je posljednju stranicu plovidbenog dnevnika na Jadranu, jer je nakon 38 godina plovidbe u nacionalnoj kompaniji, zajedno s blizancima “Lovrjencem” i “Nehajem” te trajektom “Božava”, izbrisan iz hrvatskog upisnika brodova.

Četiri veterana, ukupne starosti 206 godina, “Jadrolinija” je prodala kao staro željezo jednoj talijanskoj tvrtki koja će odlučiti gdje će biti otegljeni na rezanje.

“Otpisani” trajekti postali su neprimjereni potrebama suvremenog povezivanja obale i otoka, a njihovom posljednjom partencom smanjena je prosječna starost bijele flote sa 24,6 godina na 22,3 godine.

Premda svaki od četiriju “staraca” ima svoju priču podvučenu plavim, ipak je “Ero” ostao na poseban način urezan u pamćenje svih putnika koji su barem jednom plovili između Splita i Supetra ili Makarske i Sumartina, gdje je trajekt imao svoj posljednji angažman. Izgrađen je davne 1931. godine u Danskoj, pod imenom “Aero”, a već vremešan i skromnog kapaciteta (mogao je ukrcati samo 20 vozila), nakon 36 godina plovidbe Baltikom, prodan je 1967. tadašnjoj “Obalnoj plovidbi” iz Splita, koja je održavala prugu za Brač.

Sukladno nepisanim pravilima, na oplati je prebojeno slovo “A” na imenu, pa je “Aero” postao domaći “Ero”. Nakon što je “Jadrolinija” prepoznala konkurenciju u splitskom brodaru, ponudila mu je početkom 70-ih dva teretna broda u zamjenu za “Eru” te dva novija trajekta - “Lodu”, koji je danas na dnu u splitskoj Sjevernoj luci, i “Slavena”, poslije preimenovanog u “Zavižan”.

Izvor: Slobodna Dalmacija

Piše G. ZUBČIĆ

 

Napomena uredništva: Trajekt "Ero" u sastavu tadašnje "Obalne plovidbe" Split i nešto drugačijeg izvornog izgleda (vidi fotografiju), svoju prvu plovidbu ostvario je u lipnju 1968. godine kao "konkurencija" "Jadrolinijinom trajektu "Hvaranka", na pruzi Split - Stari Grad. Ovu prugu "Ero" je nakon toga neprekidno održavao gotovo pune četiri godine. Zanimljivo je da je tadašnje hotelsko poduzeće "Hoteli Helios" iz Staroga Grada na "Eri", u poslovnom aranžmanu sa vlasnikom - "Obalnom plovidbom", držalo u zakup šankove i kuhinju, te da su na njemu jednu sezonu radila i dva naša "domaća" konobara: g. Nikola Domančić i g. Miroslav Harašić. Još jedna zanimljivost: plovidba "Ere"od Splita do Staroga Grada trajala je "od rive do rive" dva sata i pet minuta, što dugo godina kasnije nije pošlo "za rukom" ni mnogo suvremenijim i mlađim "Jadrolinijinim" trajektima. Kako je, unatoč za ono doba vrlo prihvatljivoj brzini od gotovo 12 milja na sat  trajekt "Ero" imao loše manevarske sposobnosti, lokalno komunalno poduzeće u Starom Gradu je istočni dio tzv. Nove rive gdje je "Ero" pristajao, često moralo popravljati zbog znatnijih ostećenja, a tijekom održavanja pruge bila je konstruirana i posebna željezno-drvena rampa za spuštanje "skale", budući je "Ero" imao visoku palubu neprilagođenu Starogrojskoj rivi. Tek kasnije, nakon gotovo pune četiri godine, kupnjom i uvođenjem u plovidbu trajekata "Slaven" i "Loda", također u vlasništvu "Obalne plovidbe" na pruzi Split- Stari Grad, "Ero" je prebačen na prugu Split - Supetar. Dakle, legendarni "Ero" otišao je (konačno) u rezalište ploveći srednjim Jadranom gotovo 41 godinu.

developed by Nove vibracije